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Pourquoi je n’achèterai que du Nike à l’avenir

Pour le 30e anniversaire de sa campagne « Just do It » (ou Fais-le), Nike a réalisé tout un coup d’éclat. Notre collègue Melissa Prince de Toronto nous dit que la campagne de Nike est une des plus brillantes qu’elle n’ait jamais vue, surtout celle mettant en vedette le joueur de football controversé Colin Kaepernick.

Avec cette campagne publicitaire, Nike nous rappelle ce que veut dire être les grands parmi les grands. Le message peut être analysé de différentes façons par différentes personnes mais ce qu’on en retient: Pose des gestes significatifs, défends ce que tu crois même si cela veut dire faire des sacrifices. Pour Melissa, qui se décrit comme une personne de couleur et une ardente défenseure de l’égalité des droits, Nike vient de rendre sa marque accessible à tous, pas juste l’élite.

Aujourd’hui, les clients veulent vivre des expériences personnelles et établir une relation intime avec les marques qui leur tiennent à cœur. Les marques doivent absolument aller au-delà et mettre de l’avant leurs principes, expliquer en quoi elles sont plus que les produits qu’elles vendent. En tant que spécialistes du marketing, nous devons faire en sorte d’aider nos clients à livrer leurs histoires de façon marquante et authentique. C’est la clé du succès à cette époque de la connectivité. Melissa conclut: les ventes de Nike sont en hausse à la suite de cette campagne publicitaire qui a fait le tour du monde et ce, malgré les nombreuses critiques et appels au boycott. Elle-même notre collègue n’achètera plus que des Nike. (Le billet est en anglais.)

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The campaign Nike dropped for its 30th anniversary of “Just Do It” is one of the greatest I’ve seen, especially the provocative ad with Colin Kaepernick. Nike’s ads have always had the constant thread of “greatness is greatness; don’t try to stamp it out,” but their recent edition is a powerful reinforcement of that message (hello, Serena and her catsuit), and what they stand for.

That said, this particular campaign with Kaepernick is truly an important one. First, it whole-heartedly confirms they are Nike – they have values and purpose and they don’t waver. Second, it says, there is an important social issue happening and, despite what we might lose, we must stand up, recognize it and discuss it. We shouldn’t be hiding from it.

Consumers today continue to want a more personal experience and connection with the brands they engage with. As marketers, we must always remember:

  • In today’s world, brands need to stand for something bigger than what they’re selling. Purpose is not a need to have; it’s a must have.

  • We need to help our clients tell their brand’s story in a meaningful and authentic way that connects with their consumers. Have them yell from the rooftops they’re more than their products.

“Believe in Something. Even if it means sacrificing everything.”

It means different things to different people, but the message is the same. Do something meaningful, stand up for what you believe in – even if you have to sacrifice.

As a POC, as an advocate of equal justice, as a human, this campaign really spoke to me. It was a risk for Nike, but a good one. While it absolutely stirred controversy (that smell in the air is shoes burning), it endeared not just athletes, but global citizens to its brand. First, the ad released by Kaepernick, then the tear-jerking, inspiring, make-you-want-to-stand-up-and-kick-some-ass-and-take-names “Dream Crazy” video... Wow. I used to think Nike was elitist and not for someone like me. This campaign has made me rethink that… and I’m likely to only ever buy Nike from now on.

P.S. Nike’s sales are up following the release of the ad.

P.P.S. The ad created more than $43 million worth of media exposure.

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Rédigé par Guillaume Fillion | Julie-Anne Vien | Michel Rochette

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